Schaatsen februari 2024

Inclusieve schaatsochtend bij De Scheg Deventer verrijkt levens van kinderen met een beperking

Op zondag 11 februari, beleefden  42 kinderen (waaronder 19 kinderen met een (ernstige) beperking), samen met hun ouders/begeleiders en familie een onvergetelijke schaatsochtend bij ijsbaan De Scheg in Deventer. Het evenement, georganiseerd in samenwerking met Stichting Spoenk en tot stand gekomen door de gulle steun van Kiwanis Zutphen, bood een buitengewone ervaring voor kinderen die voor het eerst ijspret konden ervaren.

De Scheg Deventer opende zelfs ruim voor de reguliere openingstijd haar deuren om de eerste groep van deelnemers te verwelkomen. Dankzij de speciale schaatsframes, aangeboden door Stichting het Gehandicapte Kind, konden ook kinderen met een motorische of verstandelijke beperking het echte schaatsgevoel beleven, wat voor velen een primeur was.

“ Wat heb ik genoten van een stralend kind op het ijs. Ontzettend bedankt voor het mogelijk maken en haar wens uit laten komen; schaatsen op een ijsbaan”, aldus een ouder na afloop.

Naast het (frame)schaatsen en sleeën genoten kinderen van het roetsjen over het ijs in hun rolstoel of met hun loophulp.

Voor deze doelgroep bood het evenement niet alleen een kans om te genieten van de ijspret, maar ook om dit samen met hun broertjes, zusjes en gezinsleden te ervaren, wat voor velen een zeldzaamheid is. Er stonden deze ochtend ruim 70 deelnemers op en rond de ijsbaan.

Stichting Spoenk, die nauw contact onderhoudt met deze gezinnen, speelde een cruciale rol bij het mogelijk maken van dit evenement. Met de genereuze ondersteuning van Kiwanis Zutphen kon Stichting Spoenk niet alleen helpende handen bieden, maar ook de benodigde financiële middelen verzorgen om deze hartverwarmende activiteit te realiseren.